Mijn duister land, het naoorlogse Duitsland op subtiele wijze bezongen

Een van de muzikale chroniqueurs van het naoorlogse Duitsland is de inmiddels 78-jarige troubadour Reinhard Mey. De meeste Nederlanders kennen hem alleen van Gute Nacht Freunde, de bekende begin- en eindtune van het radioprogramma Met het Oog op Morgen, maar in Duitsland trekt de zanger met zijn inmiddels honderden liedjes nog steeds een groot publiek.

Zijn teksten zijn soms gevoelig, vaak humoristisch en meestal zeer genuanceerd. In de ‘kritiese’ jaren ’70 werd Mey hier regelmatig op aangesproken: hij zou onvoldoende politiek engagement aan de dag leggen. Maar misschien realiseerde Mey zich toen al dat je ook op een milde toon maatschappijkritiek kunt leveren, mensen kunt raken en op zijn minst de tijdgeest kunt beschrijven.

Hij bezingt graag de vrijheid, een van de redenen waarom de West-Berlijnse zanger niet welkom was in de DDR. Meys uitte zijn ongenoegen hierover via zijn muziek: Ich würde gern einmal in Dresden singen (Ik zou graag eens in Dresden zingen, 1984). Toen de Oost-Duitse televisie hem eindelijk uitnodigde om in Dresden enkele liedjes te zingen, bevonden de inwoners van de ‘Arbeiders- en Boerenstaat’ zich al op de drempel van de vrijheid. Het optreden was op 7 november 1989, twee dagen voor de val van de muur.

Een veelzeggend hoogtepunt is de aangrijpende en treffende wijze waarop Reinhard Mey in het lied Mein Land (2001) woorden geeft aan het collectieve schuldgevoel van Duitsland en de ambivalente gevoelens van de Duitsers hierover. Mein dunkles Land der Opfer und der Täter, ich trage einen Teil von deiner Schuld (Mijn duister land van slachtoffers en daders, een deel van jouw schuld draag ik met me mee). Want hoe voelt het om niet echt trots op je land te kunnen zijn, ondanks alle naoorlogse voorspoed en het verstrijken van de tijd? Deze tijd, die nog niet alle wonden heeft geheeld, als dat ooit al zal gebeuren: Ich leide mit dir und an deinen Wunden und weiß, die heilen auch nicht mit der Zeit. Veel Duitsers herkennen zich in de woorden van Mey en voelen zich erdoor gesteund. Voor velen is deze tekst de belichaming van de naoorlogse worsteling met de Duitse identiteit.

Reinhard Mey gaat in het najaar van 2021 op tournee met optredens in vijftien Duitstalige steden. Een mooie gelegenheid om deze levende legende en muzikale geschiedschrijver van het naoorlogse Duitsland in levenden lijve te zien. Maar wacht niet te lang, de kaartverkoop loopt goed.

Tickets: https://www.mey-tickets.de/