Een zonnebril beschermt je ogen niet alleen tegen schadelijke straling van de zon, hij maakt je ook een beetje anoniem. Denk maar eens aan foto’s van verdachten van een misdrijf, met de bekende balkjes voor de ogen. Je ziet wel iemand, maar toch is de drager van de bril onherkenbaar. In de twaalfde eeuw gebruikte de elite in China al verduisterende brillen. Ze werden populair bij Chinese rechters die ze droegen om de uitdrukking in hun ogen te verbergen en zo te voorkomen dat hun ogen en gelaatsuitdrukking hun uitspraken vroegtijdig zouden verraden.
De zonnebrillen van nu hebben voornamelijk een beschermende werking. Het bekendst zijn de zonnebrillen van Polaroid, met de beroemde gepolariseerde lenzen. Toch was het een ander bedrijf dat als eerste met de massaproductie van zonnebrillen begon: Foster Grant, de fabriek van Sam Foster en Bill Grant. Ze begonnen in 1919 met de productie van haaraccessoires voor vrouwen. Dat liep heel goed, maar het bedrijf raakte in de problemen toen halverwege de jaren ‘20 veel vrouwen volgens de laatste mode hun haar kort knipten en er minder vraag was naar speldjes en haarbanden. Foster Grant was intussen gespecialiseerd in het vormen en spuiten van plastic en ging op zoek naar nieuwe toepassingen. Zo kwamen Sam en Bill uit op zonnebrillen, die ze goedkoop in hun fabriek konden fabriceren.
Ondoorzichtig, net als de rechters in China…
In 1929 begonnen ze met de verkoop van zonnebrillen in een Woolworth’s warenhuis op de beroemde Boardwalk van Atlantic City. Dat bleek een gouden greep. Tot die tijd kochten mensen hun zonnebril bij een optometrist, maar nu waren ze voor het eerst gewoon te koop in een warenhuis. Atlantic City is een levendige stad gelegen aan de Atlantische Oceaan en heeft met zijn vele casino’s altijd veel goktoeristen en plezierzoekers getrokken. Zij waren dol op dit nieuwe modeartikel, een zonnebril bleek erg handig tijdens het gokken. Je kunt er namelijk heel goed je gezicht achter verstoppen voor de perfecte pokerface. Daarnaast is een boulevard aan het strand is natuurlijk sowieso de ideale plaats om zonnebrillen te verkopen! In de jaren ‘30 werden de glazen van zonnebrillen steeds beter. Vooral de eerdergenoemde gepolariseerde glazen van Polaroid namen echt de schittering van de zon weg zodat zonnebrillen daadwerkelijk hielpen tegen de stralen van de zon. Maar misschien kun je toch stellen dat de meeste mensen een zonnebril dragen omdat je er een beetje anoniem door wordt. Ondoorzichtig, net als de rechters in China.